Azt, hogy külföldre költözünk, nem 1-2 nap alatt határoztuk el. Hosszú hónapokig beszélgettünk erről a párommal, sokszor munka után, éjszakákba nyúlóan. Amikor végre megszületett a döntés, eljött az ideje, hogy szépen sorban bezárjuk magunk mögött az ajtókat és elkezdjük a költözés előtti ügyintézéseket.
A bejelentés
Esőként a szülőkkel, barátokkal osztottuk meg terveinket: támogattak, ugyanakkor kicsit féltettek is minket, hiszen ismerős nélkül vágtunk bele az ismeretlenbe. Ezt követően a főnökkel beszéltünk, akivel két hét felmondási időben egyeztünk meg, hogy betaníthassuk az új kollégát. Lassan telt az idő, mi pedig egyre izgatottabbak voltunk.
Ügyintézés külföldre költözés előtt
2016. október 17-én, az első munkamentes napunkon kezdtünk bele az akkor még végtelennek tűnő ügyintézésbe. Útlevelet készíttettünk, bár Skóciában ez nem volt kötelező, mégis hasznosnak gondoltuk. Következő lépésként a mobil- és internetszolgáltatókat kerestük fel az előfizetések lemondásával, illetve módosításával kapcsolatban.
A biztonság kedvéért – és mert amúgy is ingyenes – megigényeltük az erkölcsi bizonyítványunkat, valamint a Polgármesteri Hivatalból kikértük az angol nyelvű születési anyakönyvi kivonatunkat. Ez utóbbihoz fejenként kétezer forintos illetékbélyeget vásároltunk a postán, ami még mindig olcsóbb volt, mintha a hivatalos fordításért fizettünk volna. Hozzáteszem, nekünk erre a dokumentumra később sose volt szükség a külföldi ügyintézések során, ahogy az erkölcsit sem kérték.
Több orvost is meglátogattunk
Jártunk háziorvosnál, fogorvosnál, párom optikában, én nőgyógyásznál. Jobb ezeket még indulás előtt felkeresni, külföldre érkezve azt se tudjuk majd hirtelen, merre vagyunk fejjel előre. Nem hiányzik, hogy egy lyukas fog éppen akkor kezdjen fájni.
Mindemellett fontos, hogy ha valamilyen vényre kapható gyógyszert szedtek, akkor abból elegendő mennyiségűt szerezzetek be. Ez arra az esetre jó, ha esetleg külföldön nem lenne idő azonnal orvoshoz szaladni vagy az adott márkát nem forgalmazzák kint és helyettesítő gyógyszert kell keresni. Mi hivatalos ajánlást is kértünk a dokitól, amit lefordíttattunk, nehogy esetleg repüléskor ránk ugorjon néhány biztonsági őr 🙂
TB ügyintézés
Érdemes az OEP vagy más néven NEAK irodáját is felkeresni a TB szüneteltetésével kapcsolatban. Itt egy formanyomtatványt kaptunk, amit ha meglesz az NI számunk, kitöltve vissza kell küldenünk e-mailben scannelve, vagy fotózva. Ez a dokumentum online is elérhető. „Bejelentő lap TAJ számmal rendelkező személy részére, aki EGT tagállamban, Svájcban, vagy egyezményes államban biztosított” néven, ide kattintva letölthető.
Fontos! Amennyiben később mégis hazaköltöznétek, a külföldi biztosítási jogviszony megszűnését is jelenteni kell, hogy ismét érvényes legyen a TB-tek Magyarországon.
További teendők a költözés előtt
Mivel májusban az adóbevallásunkat is meg kell majd csinálnunk, regisztráltunk ügyfélkaput, így ezentúl interneten keresztül bármikor könnyedén intézkedhetünk.
Az első néhány hétben, amíg nem sikerül külföldi bankszámlát nyitni, valószínűleg szükség lesz a magyar bankkártya használatára. Érdemes a költözésről a bankot is tájékoztatni, ugyanis előfordulhat, hogy egy gyanúsnak vélt külföldi tranzakció miatt (pl. nagyobb összegű készpénzfelvétel esetén) a bank biztonsági okokból felfüggeszti a kártyádat. Annak ellenére, hogy helyrehozható a dolog, elég kellemetlenül érinthet.
Röviden-tömören ennyi lenne a teendő külföldre költözés előtt. Leírva talán nem tűnik hosszúnak a feladatlista, de az ügyintézésekkel járó sorban állás igencsak sok időt vesz igénybe mindenhol, így az extra tanácsom, hogy vigyél magaddal egy könyvet. Én egy 300 oldalasnak jutottam a végére, mire mindent kipipálhattam és készen álltam az indulásra.